Evangeliske
artikler |
Jeg
har Det kan være tøft å leve. Nå tenker jeg ikke bare på sjukelige tilstander med psyke, nerver, angst, fortvilelse, mørke og depresjon. Men på noe av det som alle mennesker møter under veis, i større eller mindre grad. Som skuffelser, mismot, tvil og følelsen av det å være maktesløs. Noen ganger kan slike tilstander være et resultat av det vi sjøl har gjort. Eller ikke gjort. Andre ganger kan det være andre personer eller forhold som har skapt sånne tilstander. Sånn tøft var det de hadde det, to av de personene som skildres på en helt spesiell måte i Bibelen. Emmausvandrerne, pleier vi å kalle dem, simpelthen fordi de hadde kursen mot landsbyen Emmaus - ei drøy mils vei fra Jerusalem. De hadde vært sammen med Jesus. De hadde sett og hørt åssen han fungerte, både som den lærde og uklanderlige Mester. Og som medmenneske. Han som kunne se og forstå det som andre ikke så og skjønte. Han som kunne gjør mer enn noen andre på denne jord. Enten det nå gjaldt kropp eller sinn. Han som aldri retta pekefingeren til dom og fordømmelse mot stymperen. Mot den som det var gått i stykker for og som var kommet så galt ut å kjøre. Han som talte med myndighet mot de såkalte vellykkede. Mot de egenrettferdige. De som så splinten i andres øye. Men som glømte bjelken i sitt eget. Han som var mer opptatt av å tjene andre enn sjøl å bli tjent. Han som i beste forstand var sin brors og søsters vokter, hjelper og forsvarer. Han som til slutt fornedret seg sjøl – så han ble lydig inntil døden. Ja, døden på den verste og mest fornedrende måte det kunne skje på: Døden på et kors. Forbannelsens tre. Der forbryterne hang i timevis i ufattelig smerte. Til spott og spe. Før livet endelig ebbet ut. De hadde sett for seg at de skulle få ei stor framtid sammen med denne mannen og profeten, Jesus fra Nasaret. Han som Johannes døperen hadde pekt på og anbefalt: -Se der Guds lam som bærer verdens synd! Han som apostelen Peter hadde bekjent: -Du er Messias, den levende Guds Sønn! Han var den, som – så langt de så - virkelig skulle bli den store nasjonale helten. Mannen som skulle lede det jødiske folket til opprør og seier mot de romerske okkupanter. Og gjøre slutt på fremmedstyret i Israel. Den nye David-kongen som folket og landet trengte så sårt, der og da. Men så gikk det ikke sånn som de hadde trodd og tenkt. Redningsmannen ble arrestert. Forhørt. Torturert. Henretta. Og begravd. Drømmen ble knust. Han de hadde stolt så på, satset på, vår død. Begravd i klippegraven der i hagen. Sjøl om ryktene sa noe om at han ikke lenger var der. At han skulle være stått opp igjen.
Og nå var de sjøl i
fare. Frykta kanskje for sitt eget liv. De hadde jo vært med han som deres
religiøse og politiske ledere hadde fått rydda av veien. Nå var det heller
ikke noen vits i å være sammen med de andre Jesus-tilhengerne. Fellesskapet
var på en måte brutt. De hadde hver sitt å gå til. Trodde de. Kursen ble
vendt mot Emmaus.
Men midt i denne
situasjonen og i denne bedrøvelige tilstanden er det at Bibelen, Guds eget
ord, forteller:
Så vandra de altså
sammen, disse tre. To av dem ute av kurs, egentlig. Med ansiktet vendt gal
vei. Vekk fra Jerusalem, altså. Fra venner og utfordringer der. Men etter at
de hadde åpnet seg litt for denne nye medvandreren, så stanset de opp litt.
Evangelisten Lukas beretter:
Sånn skriver Gud. Sånn
beskriver Herren sjøl den tilstand som et menneske kan komme i når
sorgen blir for sterk og mismotet for tungt. Vandring og framgang opphører.
Det blir stillstand. Ansiktet og uttrykket avspeiler alt det vonde og
tunge som hjertet og sinnet strir med.
Men hør hva det står
om vår allmektige Gud, synliggjort i mennesket og medmennesket vårt Jesus
Messias. Han som lover å være der hvor to eller tre er samla i hans navn. Og
som var tro også mot dette løftet da han innhenta Emmausvandrerne. Det var akkurat dette den oppståtte Frelser og Herre var i ferd med å gjøre for og i disse to vennene sine – der på veien mot Emmaus. Og som den fullkomne terapeut og fagmann han er, så fikk han disse to til å brette ut mye av det de tenkte og grunnet på. Troen. Tvilen. Forvirringa. Bitterheten. Han er den samme i dag, den Jesus og medvandrer som beskrives her. Opptatt av å være der som vi er. Hos den sønderknuste og nedbøyde. For å gå med oss. Først for å lytte. Og så for å behandle. Gi oss rette medisin. Gi oss Lys i mørket. Mykje lys og mykje varme. For det er det vi trenger. Her bruker han Ordet. Det Ord, evangeliet, som er ånd og liv. Holder Bibeltime for oss. Åpner opp det ene skriftsted etter det andre. Viser åssen Skriften dypest sett handler om Han – og hans fullkomne frelse. Han henter eksempler fra Mosebøkene. Fra profetene. Ja, fra alle skriftene i Bibelen. Det er som han gir oss den eine aha-opplevelsen etter den andre:
Ja, sånn er det!
Det må ha vært en
forunderlig Bibeltime de opplevde, disse to - på veien ned mot Emmaus. Et
par timer tok turen vanligvis. Kanskje brukte de lengre tid denne gang.
Aha-opplevelsene måtte vel svelges og fordøyes. Kanskje kunne de ha sunget
med sangeren: Det er det han ønsker, det er denne invitasjonen han lenger etter å høre fra ditt hjerte, denne Jesus. Han lengter etter fellesskapet med deg. Han ønsker å komme inn i ditt hjerte. I ditt sinn. Ikke med fordømmelse. Men med forlikelsen. Freden. Gleden. Håpet. Lyset og varmen fra Himmelens Gud. Sånn at vi, i likhet med Emmausvandrerne, kan vende blikket og kursen mot Jerusalem igjen. Bli borgere av det Jerusalem som er der oppe. I det himmelske. Og nyte og yte i fellesskapet med alle de som også har tatt imot Han, Jesus, Guds enbårne sønn. Frelseren og Mesteren. Vår Herre og vår Gud. Finere selskap enn det finner du ikke. Verken i Himmel eller på jord. Tilbake til: |
Org. nr. 974 341 557. Frittstående, ulønnet venneforetak som samler inn og formidler gaver til evangelisk velferdsarbeid for og blant fattige i Sør-India. Hver gavekrone blir videresendt uten fratrekk av noe slag. E-post: se eller klikk her Daglig leder: Tor Marius Gauslaa. Adresse: Lofthus, 4790 Lillesand. Giro: 2850.13.10389 Telefon: 37 27 00 94/90 65 64 27. Trygghet for ditt bidrag |