Evangeliske
artikler |
Artikkelserie om KVINNER I BIBELEN 9. MIRYAM Vi har allerede
nevnt navnet hennes i artikkelen om Jokebed, mor til Miryam, Aron og Moses.
Miryam er, i
likehet med søsknene sine, et levende og lysende bevis på virkningen av
den oppdragelse og den hebraiske morsmelka som far Amram og mor Jokebed
stod for. מרים (hebr) Miryam er det
hebraiske navn for Maria, samme navnet som det Jesu mor hadde. Det er
utledet av "opprører", her utvilsomt i positiv forstand. Og i følge
Bibelordboka betyr også navnet "opphøyd".
Hun har en høy
stjerne i den jødiske historie. Det hevdes til og med at hun ble gift med
Kaleb og mor til Hur. Da jeg spurte en jødisk rabbiner om åssen det
harmonerer med 1Krøn 2:18-19 det der sies at Kaleb gifta seg med Efrat,
henvises det til de gamle lærde som sier at Efrat var et annet navn for
Miryam. Vel, vel, det lar vi ligge her. Det
som er sikkert, er at det ikke er ofte at jentene blir nevnt og omtalt
når Bibelen snakker om barnefødsler og ættetavler. Men Miryam finner vi
der – i 4M 26:59. Og går vi tilbake til 2M 2:4, så finner vi en
praktfull beskrivelse av "hans søster". Sjøl om navnet hennes ikke er
nevnt i dette verset, så tar nok de fleste det for gitt at denne
søsteren er Miryam. Og dette verset finner vi en
vidunderlig beskrivelse av henne. Ikke av det ytre. Men av karakteren,
personligheten, sinnelaget. Hun hadde hyrdesinnet i seg. Ikke det
sinn som spør er jeg min brors
vokter? 1M4:9. Men det sinn som brenner for ”småfeet”. For om Miryam
står det: Hans søster stod et stykke borte for å se hvordan det gikk med
ham. Ser du skjønnheten og dybden i disse vidunderlige orda? Først: Hans
søster! Tenk så godt – å ha ei som du ikke bare kan kalle søsteren din. Men
som også virkelig er det! Vi kjenner søsterbegrepet fra Skriften og fra
menighetslivet. Martha kalte i stillhet på sin søster Maria, leser vi
i Joh 11:28. Ved Jesu kors stod hans mor og hans mors søster,
leser vi i Joh 19:25.
-Jeg anbefaler
dere Føbe, vår søster, som er menighetstjenerinne skriver Paulus i Rom
16:1. Og i vers to i brevet til Filemon sender han hilsen
til vår søster Appia.
Hva hadde vel
menigheten, den lokale forsamling vært – uten søstrene. De trofaste,
flittige, hjertevarme menneskene. Støtter i Guds tempel!
Hvor deilig det er å møte, når ene man
vandrer frem, Men åssen var
hun, åssen oppførte hun seg, søster Miryam. Legg merke til hva det står:..
et stykke borte. På behørig avstand. Nok en lekse om hyrdefunksjon, både
for kvinner og menn. Ikke nysgjerrighet. Ikke dette å stikke nesa fram og
nedi for å snuse i andres saker. Men avventende, voktende, speidende, parat
til å gripe inn når den rette tiden var der. Eller til å bli hentet.. Vokt den Guds
hjord som er hos dere, idet dere har tilsyn med den…..med villig hjerte,
formanes vi i 1Pet 5:2. Det er Miryamsinnet han beskriver. Det ble altså
henne som koplet de sammen, Moses, Faraos datter og Mose mor. Alle
redskaper i Guds allmektige hand. Og så glemmer vi ikke, at den Gud som var
på Mose tid – er likedan i dag. Han bruker søstrene. De små og de store! Og Miryams
gjerning var ikke slutt med dette. Det var vel snarere begynnelsen. For går
vi videre i 2.Mosebok, den som også kalles Exodus, utfrielsen, så ser vi at
hun nå kalles profetinnen Miryam. Det hadde skjedd en vekst, ei
utvikling. Nå var hun også en person som kunne formidle Herrens vilje
gjennom å profetere. Det hun sa, var verd å akte på! Husk hva Peter sier om
det i sitt andre brev, kapittel 1 og vers 19: Og desto fastere har vi
det profetiske ord, som dere gjør vel i å akte på. Det er som en lampe som
lyser på et mørkt sted, inntil dagen lyser fram og morgenstjernen går opp i
deres hjerter. Så ser vi videre
i 2M 15,20-21 at hun tok en tromme i hånden, at alle kvinnene
gikk etter henne med trommer og dans – og at hun var forsanger i
lovsangen. Hun som sjøl bar navnet Miryam, opphøyd, hun var opptatt av å
opphøye utfrieren: -Lovsyng Herren, for han er høy og opphøyet. Snakk
om jubeltog. Det er så en må nynne til strofa:
Nei, aldri mer vi går tilbake til det land, Miryam var altså
hyrde. Profet. Musiker. Og forsanger. Det er velsignet med slike ”Miryamer”
i forsamlingen! Folk som har både evne og frimodighet til å ta oss med i
sangen. Spille til den. Stemme i. Være forsanger! Gud gi at det måtte være
mange Miryam-søstre blant oss. På veien heimover og oppover til vårt
himmelske Kana’an! Når vi stanser
her ved Rødehavet eller Sivsjøen som den også kalles, der bølgene just har
lagt seg og der vannet har slukt og skjult fiendehæren, så tenker jeg på
skildringa og lovsangen i Åp 15:2 og 3. Det står: Og
jeg så noe som lignet et hav av glass, blandet med ild. De som hadde seiret
over dyret og dyrets bilde og over tallet for dyrets navn, så jeg stå ved
glasshavet, med Guds harper i hånd. De synger Guds tjener Moses' sang og
Lammets sang, og sier: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du
Allmektige! Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge. Det er et talende
bilde, ikke minst for det lidende jødiske folk, som en dag skal få oppleve
det samme. At de djevelske krefter er tilintetgjøres. Og at stormen har
stilnet. Glasshav kan ikke
opprøres av stormvind. Og smertens ild i det, krematoriene der millioner av
jøder ble brent, hører fortida til. Tilbake står lovsangen. Den som Miryam
leda. Moses og Lammets sang om vår store og allmektige Gud! Men det skjedde
noe med Miryam. Noe vondt. Hun hadde samme naturen som oss – og falt for den
fristelsen som de aller fleste av oss sikkert kjenner så altfor godt:
Misunnelse. Bitterhet. Sjølopphøyelse. Og kanskje også -baktalelse. Vi leser om det i
4M 12:1-16. En gang talte Miryam og Aron ille om Moses, står
det i 1930-utgaven. I King James står det against, altså
mot. Og i Complete Jewish Bible oversettes det med at de
kritiserte sin bror fordi han tatt, sikkert underforstått, giftet
seg meg etiopiske kvinnen. Så får vi altså la det stå åpent om de baktalte
Moses. Eller om de formidlet kritikken like til han. Sikkert er det i hvert
fall at kritikken avslørte både misunnelse, bitterhet og ønske om at også de
burde ha en liknende lederposisjon som det Moses hadde. Men Herren hørte
det! Står det i vers 2. Og i neste nu får den gamle Moses denne flotte
attesten: Men Moses var en
meget saktmodig mann, mer enn alle mennesker på jorden. Hendelsen, om det
var baktalelse, misunnelse, eller surmaget kritikk, det er alvorlig synd
uansett, fikk fatale følger for det samfunn de tre hadde hatt, både med
hverandre og med Herren. De må ut av sammenkomstens telt. Herren refset dem:
-Hvordan kunne dere da våge å tale ille om Moses, min tjener? Og Miryam
står tilbake der – merket av syndens gift. Spedalsk, hvit som snø!
Aron angret og
bekjente. Og Moses ropte til Herren: -Å Gud, helbred henne! Broderen,
Forbederen, Mellommannen var i aksjon. Slik også vår Broder er det når vi
har feilet og syndet. Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere
ikke skal synde. Og hvis noen synder, har vi en talsmann, en advokat, hos
Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige, skriver Johannes i sitt første
brev, kapittel 2 vers 1. Og denne himmelske advokaten vår har døgnåpent,
slik vi ser i Heb 7:25. Nettopp for å sikre oss at frelsen er fullkommen. Men før den vonde
spedalskesykdommen ble legt, måtte Miryam stenges ute fra leiren i sju
dager. Frammarsjen stanset opp. Det ble stillstand. Slik det blir både i oss
og rundt oss når baktalelsens og misunnelsens synd får florere. Men det er også
et annet trekk ved det som skildres som taler til oss: Solidariteten med den
spedalske. Med den som har feilet. Med den som har havnet i ulykken. Folket brøt
ikke opp før Miryam var kommet tilbake,
står det i vers 15. Tenk hvis vi kunne
utvise noe av det samme når det vonde rammer medvandrerne våre. At vi
stanser opp – sammen. At vi hjelper, oppmuntrer og støtter hverandre, slik
at ikke noen får sakker akter. Backsliding, heter det på engelsk. Men at vi
er der også for hverandre. Avventende, i forbønn, i omsorg, i solidaritet.
Opptatt med å lette byrden i stedet for å øke den. Inntil den grådige
leprabasillen, den som trives så altfor godt i kjødet vårt , må gi tapt. Og
samfunnet med Herren og med hverandre er gjenopprettet.
Da kan
frammarsjen og seierstoget fortsette.
Vi er en hær, en veldig hær, forløst ved Jesu
blod! Tilbake til: |
Org. nr. 974 341 557. Frittstående, ulønnet venneforetak som samler inn og formidler gaver til evangelisk velferdsarbeid for og blant fattige i Sør-India. Hver gavekrone blir videresendt uten fratrekk av noe slag. E-post: se eller klikk her Daglig leder: Tor Marius Gauslaa. Adresse: Lofthus, 4790 Lillesand. Giro: 2850.13.10389 Telefon: 37 27 00 94/90 65 64 27. Trygghet for ditt bidrag |