Evangeliske
artikler |
Artikkelserie om KVINNER I
BIBELEN REBEKAH – RIVKAHRebekah er et vakkert navn. På hebraisk heter det Rivkah – et navn som i følge The Companion Bible betyr vinnende, sjarmerende, fortryllende. En treffende karakteristikk av den kvinne som vi nå skal bli nærmere kjent med. Men vi må også ta med den betydning som en annen Bibeltolker (Strong) antyder: Nemlig en som fanger og lurer! Kanskje sier dette noe om de ulike sider som karakteren vår inneholder?Vi møter henne i 1. Moseboks 24. kapittel. Et langt og underlig kapittel i Guds ord. For det dreier seg utelukkende om åssen det skjedde da det skulle finnes og vinnes ei brud til sønnen. Mange av dere skjønner sikkert hva det dypest sett siktes til her. I kristen terminologi vet vi så inderlig vel hvem Sønnen er. En Sønn er oss gitt, lyder profetien i Es.6,9. Dette er min Sønn, den elskede! vitnet Gud fra det himmelske da Jesus steg opp fra dåpsvannet i Jordan. Matt 3:17.I det aktuelle kapitlet er tre personer involvert – på brudgomssiden: Faderen, Sønnen og Tjeneren. Jeg tenker på sangen vi ofte synger: Se, Han rekker ut sin hånd, kaller deg, Fader, Sønn og Hellig Ånd, svikter ei! Tre enige. Tre – som alltid er enige – om alt. Den treenige og ene Gud! Abraham var opptatt av å finne og vinne en brud til sønnen sin Isak. Og ekstra påtrengende og aktuelt ble nok dette etter at Sarah var død. I 1M 24:4 ber han tjeneren sin om å dra og hente en hustru til min sønn Isak. 1M 24:7. Aner vi ikke her den profetiske betydning eller sammenheng med Esaias 49:6 som taler om Guds ønske og plan om å utvide frelsessfæren fra Israel og Jakob – og til den ganske jord: Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake. Så vil jeg da gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende. Og i Rom 11:11 ser vi hvor forunderlig planen realiseres: Jeg sier da: Har de snublet for at de skulle falle? Langt derifra! Men ved deres fall er frelsen kommet til hedningene for å vekke Israel til nidkjærhet.
Vi merker oss derfor to forhold eller forutsetninger i forbindelse med dette viktige oppdrag og ærend. For det første så skulle det ikke dreie seg om noe tilfeldig valg eller kall. Nei, tjeneren fikk beskjed om at Herren skulle sende sin engel foran ham! Du kan lese det i vers 7. Vidunderlige prinsipp i tjeneste for Gud! Tenk så godt å vite – at når vi går hans ærend, da kan vi gå i de gjerninger som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. Ef 2:10. I denne forlikelsens tjeneste vet vi at ingen kan komme til Frelseren og til frelsen uten at Faderen drar ham. Joh 6:44. Og – at ingen av dem som på dette grunnlaget kommer, aldri vil bli støtt ut! Vers 37. For i en slik Himmel-organisert tjeneste møter vi nemlig dem eller den som Herren kaller - på rette sted og til rette tid! (Som kvinnen ved Jakobs brønn i Sykar, Joh4) Og den andre klare
forutsetningen var den at kvinnen måtte sjøl være villig til å bli Sønnens
brud. Til å gi sitt JA. Herlig beskrevet i Åp 22:17: Ånden og bruden
sier: Kom! Og den som hører det, la ham si: Kom! Og den som tørster, han får
komme! Og den som vil, han får ta livets vann uforskyldt! Tjeneren drar av gårde. Og etter ei lang, lang reise, kommer han der han skal, til Abrahams bror Nakors by, til Aram Naharayim i Mesopotamia. Som naturlig er, lar han
kamelene legge seg ved brønnen utenfor byen. Det var her, utenfor
leiren(Hebr 13:13), at møtet skulle finne sted! Det er kveld. Den tida
da kvinnene pleier å komme ut og hente vann. Tjeneren er i bønn.
Forventningsfull speider han etter jentene som kommer. Og før han er ferdig
med hjertebønnen sin – så skjer det: Det kommer ei vakker, fortryllende
jente med vannkrukka på skulderen på vei ned til brønnen. Kanskje var
skulderen det beste sted å bære krukka på. Men jødisk tradisjon antyder at
dette også signaliserte noe mer: Ønsket hennes om å vise omverdenen at hun
kunne være til hjelp, til tjeneste. Tjeneren visste ikke hvem hun var. Men merket nok hvilket vinnende vesen hun hadde. Hun gikk ned til kilden, leser vi. Det er den som tørster som kommer til vannene og til brønnen. Men er du stolt nok – så vegrer du deg for vise at der er tørst, at du mangler noe. Vegrer deg for ”å stige ned”. Men Guds ord advarer oss mot denne form for stolthet! I 1Pet 5:5 leser vi at Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde. Slik han er demonstrerte i møtet mellom Rivkah og tjeneren. Allerede her øyner vi noe mer av personligheten til den utvalgte og etter hvert – utkalte. Og vi ser at hun også var raus med vannet – og villig til tjeneste. Raushet har dessverre vært mangelvare blant mange av oss! Ut fra beskrivelsen i vers 16 ser vi at hun var en vakker kvinne. Samme som det vi leste om Sarah. Og nok ei gang så tillater jeg meg å antyde at skjønnheten nok ikke bare angikk det ytre. For det er ikke det Gud ser på når Han betrakter oss. Han er mer interessert i hjertets skjønnhet, karakteren, sinnelaget vårt. Det bekrefter han i 1.Kor 1,27-28, slik vi leste det da vi snakka om Sarahs skjønnet. At hun var det vi kaller for ei skikkelig jente, ser vi også i opplysningen om at hun var jomfru som ingen mann var kommet nær. Jeg tenker på uttrykket i 2. Kor 11,2: Ei rein jomfru for Kristus! Så ser vi de for oss – disse
to. Hun opptatt med å tjene denne fremmede mannen. Og han i stille undring,
og sikkert også beundring. Men så får han vissheten om at dette er personen
som kallet skal gå ut til. Han tar gullringen og gir henne, neseringen leser
vi i Complete Jewish Bible. Og to gull armringer. -Vær så god! En smakebit
på velsignelsene der heimenfra, ovenfra! Fra Faderhuset. Og tanken går igjen
til det vi opplever, vi som har fått del i det himmelske kallet. Fra Han
som har velsignet oss med all åndelig velsignelse i himmelen i
Kristus. Ef 1:3. Og vi tar også med det neste verset, vers 14: Han
som er pantet på vår arv, inntil eiendomsfolkets forløsning, til pris for
Guds herlighet. Så står hun altså der, den kalte, ydmyke Rebekah, beriket og velsigna etter sitt møte med tjeneren. Og det er tid for nærmere presentasjon. Sannhetens erkjennelse av hvem hun er: Rebekah, datter av Betuel, en av de åtte sønnene til Abrahams bror Nakor og kona hans Milka. Og vi merker oss også – at hun er søster til Laban. En person som vi skal møte igjen seinere i serien om Kvinner i Bibelen. Vi ser hva tjeneren hele tiden er opptatt med: Nemlig å skildre Faderens og Sønnens store rikdom og herlighet! Et typisk og flott kjennetegn på Den hellige ånds gjerning. Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av mitt og forkynne det for dere, sier Jesus. Joh 16:14. Og så kommer det avgjørende øyeblikket. Vitnesbyrdet, om du vil. Spørsmålet blir retta til Rebekah: Vil du reise med denne
mannen? Hun svarte: Ja, det vil jeg! Vers 58.
Ham elsker dere, enda dere ikke har kjent ham. Ham tror dere på, enda dere nå ikke ser ham. Og dere fryder dere med en usigelig og herliggjort glede. Se også Rom 9:10 Og så bar det heimover.
Over berg og nedi dalen. På kamelryggen. Som Fader, Sønn og Helligånd hadde
stilt til rådighet for å sikre seg at den dyrebare skatten, bruden, skulle
komme velberget – heilt heim. For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt
kall. Rom 11:29. Tilbake til: |
Org. nr. 974 341 557. Frittstående, ulønnet venneforetak som samler inn og formidler gaver til evangelisk velferdsarbeid for og blant fattige i Sør-India. Hver gavekrone blir videresendt uten fratrekk av noe slag. E-post: se eller klikk her Daglig leder: Tor Marius Gauslaa. Adresse: Lofthus, 4790 Lillesand. Giro: 2850.13.10389 Telefon: 90 65 64 27. Trygghet for ditt bidrag |